woensdag 3 november 2010

Boetedoening



Wanneer is er schuld en wanneer moet men daarvoor boeten? Dat laat ik zoveel mogelijk aan rechters en filosofen over. Wanneer het op muziek aankomt, wil ik echter daar wel mijn steentje aan bijdragen. In de eerste gedachte was “schuld & boete” een gemakkelijk onderwerp om muziek bij te zoeken. Toen ik eenmaal begon niet meer. Ik kwam tot de ontdekking dat ergens zelfs “Barbie Girl” van Aqua iets van schuld en boete in zich heeft. Teveel keuze dus. Ik wilde er geen vrolijke cd van maken - dat past niet bij het thema vind ik - en bovendien de ontvanger hopelijk nog iets later horen wat hij niet eerder hoorde. Daarom redelijk veel minimale, relatief obscure en Spartaanse depressiviteit, dat bij het bekennen van schuld en ondergaan van boete hoort. "Schuld & boete" komt op diverse manieren terug: titels, teksten, muziek, en vaak niet allemaal tegelijkertijd. Ik hoop in ieder geval van harte, dat het luisteren naar mijn versie van deze cd cirkel geen boetedoening wordt.

01. Earth - Mirage
02. Ignatz - Dead By Noon
03. Grouper - Disengaged
04. Boduf Songs - Decapitation Blues
05. Kurt Vile - The Hunchback
06. Amen Dunes - Murder Dull Mind
07. Monopot - The Arc And The Beagle
08. Hildur Gudnadóttir - In Gray
09. Peter Broderick - Human Eyeballs On Toast
10. Bohren & Der Club Of Gore - Still Am Sresen
11. J. Tillman - Singing Ax
12. Tiny Ruins - The Death Of A Russian
13. Castanets - Lucky Old Moon
14. Current 93 - Night! Death! Storm! Omega!
15. Antony & Fennesz - Returnal
16. Bogus Blimp - The End Of The World
17. Tamaryn - Cascades
18. Xinlisupreme - All You Need is Love Was Not True

Geen opmerkingen: