woensdag 12 augustus 2009

Iedereen is van de Wereld

Was 't hele bestaan van dit weblog vergeten totdat Bas zich per e-mail meldde. (Een nieuwe introductie in de jazz, ik kijk er al naar uit) Mijn eigen compilatie was al ergens in een grijs verleden onderweg naar een familie in Zuid-Holland. Dank aan Marian voor 't organiseren, het waren weer twee leuke middagjes grasduinen, knutselen, volgorde bepalen enneh postzegels kopen bij de kiosk.
Het hoesje was een foto bij een krantenartikel, misschien was 't wel een advertentie-bijlage, hoe dan ook, die kan ik nu niet meer dupliceren, maar de wijsneuzerige uitgebreide liner notes wel. Voila.

E is tegenwoordig vooral bekend van z'n band Eels. Daarvoor maakte ie echter al twee solo-platen, waarvan A Man Called E de eerste is, en Hello Cruel World het toepasselijke openingsnummer voor iemand die bekend staat om zijn pessimistische kijk op de wereld. What the hell, hello cruel world! (Old McDonald got the farm vind ik ook een mooie)
In het Nederlandse taalgebied niet de meest slimme bandnaam, maar I Am Kloot komt dan ook uit Manchester. Hun debuut Natural History is een enorme aanrader, daarna werd het allengs minder. Here for the World komt van hun titelloze (nog heel aardige) tweede.
Amerikaanse lo-fi rockers Guided By Voices maakte een gigantische hoeveelheid platen, Half Smiles of the Decomposed was een van de laatste en mindere. Gelukkig is Window Of My World nu net het mooiste nummer.
Zat The World of Tomorrow van Coparck nou in die kaas-reclame, of was het een ander nummer van deze Amsterdamse band. De stem van die zanger is een beetje, euh, raar, maar wel een van hun meest sympathieke liedjes. (Het zal toch wel dit nummer zijn geweest)
Mijn eerste gedachte bij het thema "Iedereen is van de Wereld" was een cd rond het thema "passed out", daar zou de volgende dan mooi op gepast hebben. "He's so drunk he's passed out in a Datsun, that's parked out in the hot sun." (Kom er maar op, maar de baardige indierockers van Grandaddy wisten zelf ook alles van drank innemen) Ik vind het "outro' van dit nummer zooo mooi.
Magnolia gezien? Megalomane film waarin 't onder andere kikkers regent en Tom Cruise (jawel) een van zijn beste rollen speelt als cursusleider "hoe versier ik vrouwen?" Aimee Mann was rijkelijk aanwezig op de soundtrack. De personages in de film zongen zelfs nog ergens mee, al was het geloof ik niet met dit nummer.
Ik kom uit een familie van Springsteen-fans en ik kan me nog goed de teleurstelling herinneren, als klein mannetje, die mijn Brabantse ooms voelden toen ze allemaal Human Touch/Lucky Town hadden gekocht. The Boss' eerste platen die begin jaren '90 meteen op cd verschenen (Tunnel of Love was nog van de lp) en wat waren ze slecht! (Bovendien kostte dat dan 2x 45 gulden!) Real World staat op Human Touch, is inderdaad niet echt best, maar die kerkbel die er doorheen klengt, waar Broeske dan ook nog over zingt, ik vind 't toch wel wat hebben.
Modest Mouse is een band die in Amerika steeds groter is geworden, maar in deze contreien niet veel doet. The World At Large is een van hun leukste nummers, al moet je de stem (net als bij Coparck) maar net trekken.
Beirut doet normaal in zigeunerpop maar haalt er af en toe ook een goedkoop keyboardje bij. (Dat vind ik bijna leuker dan hun gewone stijl)
Joe Jackson's Night and Day is waarschijnlijk het beste album waaruit op deze compilatie wordt geciteerd. Another World is de opener.
Guillemots is een van mijn favoriete bands van de laatste jaren. Een multi-culturele Britse groep met een sexy contra-bassiste en een zanger met een ongelooflijk mooie stem. (Belangrijker) If The World Ends treft precies de melancholie die de titel voorspelt, met synthesizers die piieeeeeuw doen als vuurpijlen, of als het moment komt dat de zon de aarde verzwelgt (zoals in de science-fiction van Asimov) en de mensen ieder op hun eigen manier het naderende einde verwerken/vieren.
Daryll-Ann hoort zonder meer tot de 5 beste Nederlandse bands ooit. Daryll-Ann Weeps is hun beste album, waarvan dit afkomstig is.
John Cunningham was ongeveer een halve week een hype een paar jaar terug. Het blad OOR wat ik en mijn muzieknerdvriendjes toen nog uitspelde was enthousiast waarna een van ons (gelukkg niet ik) meteen naar de winkel ging om de plaat te halen: viel behoorlijk tegen, al is een nummertje op z'n tijd wel aardig. Volkomen on-originele Beatles-pop. (Hoe kom ik er dan aan? Meteen een kopietje gemaakt toen, dat dan weer wel)
Beach Boys verslaan de Beatles voor mij altijd. Dit is van hun obscure werkje Friends, dat vol stond met onafgemaakte rare nummertjes.
Dancer in the Dark is vermoedelijk de meest melodramatische film die ik ooit zag. Björk kan niet acteren, maar toch zit je aan 't end the snotteren. (Heeft regisseur Lars von Trier sowieso een handje van, vrouwelijke hoofdpersonages kapotmaken, denk ook aan zijn Breaking the Waves) Dit is 't aftitelingsnummer. Kippenvel!

Iedereen is van de Wereld
1. E - Hello Cruel World
2. I Am Kloot - Here For The World
3. Guided By Voices - Window Of My World
4. Coparck - The World Of Tomorrow
5. Grandaddy - Saddest Vacant Lot In All The World
6. Aimee Mann - The Fall Of The World's Own Optimist
7. Bruce Springsteen - Real World
8. Modest Mouse - The World At Large
9. Beirut - Scenic World
10. Joe Jackson - Another World
11. Guillemots - If The World Ends
12. Daryll-Ann - My Only World
13. John Cunningham - Welcome To The World
14. Beach Boys - Wake The World
15. Björk - New World

Geen opmerkingen: