zondag 9 augustus 2009

re: iedereen is van de wereld af

met veel dank aan jeroen, die deze compilatie heeft gemaakt, en ook nog eens prschtig heeft vormgegeven - iets wat ik maar niet voor elkaar krijg, en de grootste reden is dat mijn ontvanger uit breda nog niets heeft gekregen (sorry ludo :(, komt er echt deze week aan want muzikaal is-ie al een hele tijd af; komt een extraatje bij als goedmaker).

de verzameling die ik gekregen heb is gedeeltelijk helemaal mijn straatje, en voor dat andere gedeelt dan weer helemaal niet.

Iedereen is van de wereld af: Iedereen vlucht

1.Come fly with me --- Frank Sinatra
2.Bang Bang --- ZZ Top
3.Classic Noodlanding --- Do Make Say Think
4.Gallery of the Invisible Woman --- Aidan Baker
5.Another Station --- Lindstrom
6.Small World --- Rat Patrol
7.Aber Hier Leben, Nein Danke --- Tocotronic
8.Crazy --- Neu
9.Free At Last
10.Blackout --- Marineville
11.I’m Real Stupid --- Tuxedomoon
12.Havent’s Got a Clue --- The Flaming Lips
13.Mr. Pharmacist --- The Fall
14.Colors of the World --- The Innocense Mission
15.Panic --- Anathema
16.The Light From the Darkness --- Eloy
17.After You’ve Gone --- Gene Krupa

Iedereen is van de wereld af: Far Out

1.Far Out --- Blur
2.How Is the Air Up There? --- The La De Das
3.Bad Game --- Jane
4.You Make No Sense --- ESG
5.Ich Mache Einen Spiegel --- Popul Vuh
6.Inaout --- Pepper Adams
7.Wasted --- Joseph Arthur
8.Ik vlucht, ik vlieg --- Vinkenoog-Spinvis
9.I’m Insane --- Sonic Youth
10.Hunted By A Freak --- Mogwai
11.How High the Moon --- Gene Krupa
12.Freak Out --- Liars
13.First Trip --- Herbie Hancock
14.Hole In the Head --- Autopsy
15.Absolutely Free --- Frank Zappa
16.Come Take a Trip in My Airship ---Billy Murray
17.LSD --- Vinkenoog-Spinvis
18.Mr. Pharmacist --- The Other Half
19.All This Wolrd Makes Great Blood – Current 93
20.The World Keeps Turning --- Napalm Death


mijn straatje:
do make say think (lang niet beluisterd en onterecht wat uit het oog verloren, geweldige band)
frank sinatra (heerlijk!)
aidan baker (ken ik helemaal niet, maar is dus echt geweldige ambient-drone. blijkt bij wat googelen lid te zijn van nadja, en dat ken ik wel en vond ik al geweldig. ga ik me zeker meer in verdiepen)
marineville (lekkere drum'n'bass uit de gloriejaren, heerlijk ratelende drums en onmetelijk diepe bassen)
tuxedomoon (mooi sfeervol en experimenteel, maar wel erg kort; hoort dat wel?)
the innocence mission (mooi liedje, doet me aan anna ternheim denken)
anathema (goede band, maar ik ken betere liedjes, dat dan weer wel)
eloy (prog uit 1974, kan niet mis gaan en doet dat ook niet; wat heet, superband!)
gene krupa (heul ouwe jazz, en hoewel ik vooral een jaren 60 jazzman ben vind ik het toch heel leuk)
popul vuh (jaaahaaaaa!!!!!!)
pepper adams (fantastische jazz, bariton saxofoon is en ondergewaardeerd instrument)
sonic youth (al jarenlang hetzelfde kunstje maar wat doen ze dat toch goed)
mogwai (al jarenlang hetzelfde kunstje maar wat doen ze dat toch goed)
liars (latere liars vind ik beter, maar dit is ook al goed)
herbie hancock (mooie jazz, niets aan de hand, niet spannend, wel heel mooi)
autopsy (AAAAAAAARRRRRGGGGGHHHHHHH!!!!!!! een van de beste death/doom bands evah!)
frank zappa (zeer vroege zappa met the mothers, fantastisch)
the other half (authentieke garage/psychedelica)
current 93 (muzikaal erg mooi, maar die theatraliteit van tibet moet ik voor in de stemming zijn)
napalm death (zijn eigenlijk altijd goed gebleven, hoewel de eerste twee albums favoriet blijven)

niet mijn straatje:
zz top (saai)
lindstrom (saai en gewoon niet leuk)
rat patrol (rammelpunk die me weinig doet)
tocotronic (zal best goed zijn, maar niet voor mij)
neu (vind ik vaak goed, maar dit nummer is redelijk oninteressant)
flaming lips (een van die bands die ik nooit heb begrepen)
the fall (nog zo'n band die ik nooit heb begrepen)
blur (bas en britpop gaan niet samen)
the la de das (niet slecht, maar gewoon niet mijn muziek, die jaren 60 fuzzpop)
jane (doet me heel erg weinig)
esg (behoorlijk vervelend liedje, dat 'you make no sense')
joseph arthur (aardig liedje, maar het raakt me niet. wellicht wat te clean?)
spinvis-vinkenoog (muzikaal beter dan het solowerk van spinvis, maar ik heb niets met nederlandse teksten en niets met dichters)
billy murray (moeilijk kritiek op te leveren, zo'n oud liedje. niet mijn straatje, maar leuk is het wel)


in ieder geval heel erg bedankt jeroen; aidan baker en popul vuh vind ik de beste nummers, die artiesten gaan ook zeker op mijn verlanglijstje!

1 opmerking:

Jeroen zei

Thanks Bas voor je commentaar ! Kan me in jouw oordeel vinden... Eloy springt er bij herbeluistering uit. Plus Pepper Adams, een favoriet. (En Autopsy, ben naarstig op zoek naar hun Fiend for Blood EP, ooit gedumpt, fout!)
Net als THE FALL, dat wel. Hebben de moster dus niet alleen bij kraut gehaald maar ook bij groepen als The Other Half.
Een aantal groepen levert inderdaad een wat zwakkere track af, maar die doen mee om de sfeer, titel... (Zoals ZZ TOP, yep, maar hun oudste oudjes zijn wel de moeite waard, vind ik.)
Tuxedomoon is misschien afgekapt want live...