vrijdag 14 augustus 2009

re: regarding earthlings

Geen tracklist, ook niet die op de site bekeken, kunnen we dus lekker blanco in. Ik zet ze er wel even voor, anders wordt dit helemaal volkomen onleesbaar.

Cd 1
1. suimasen - welcome to this world
Hee die ken ik, 't zal wel de enige zijn. Duurt driekwart nummer maar dan weet ik 't. Suimasen. Welcome to my World. Het album waar dat op staat heb ik ook. Dit was eigenlijk het enige goede nummer, geloof ik.
2. scott walker - jolson and jones
ahh hardcore avant-garde. Iets uit de wereld van David Tibet? Doet me ook aan Harry Partch denken, met z'n zelfverzonnen toonsoorten en Chinese liederen, of hoe zat 't. Dit jaar de Italiaanse componist Bruno Maderna ontdekt, nou ja ontdekt, ook meer iets voor Bas dan voor mij. Zijn Venetian Journal is hier ook wel mee vergelijkbaar. (Poetische tekst enzo)
3. into another - regarding earthlings
oh jee als dit maar geen Onvermijdelijke Metal is, want dan moet ik er iets slims over gaan zeggen. (ARK, King's X) Hmm toch meer nineties grungy?
4. jane's addiction - then she did
mijn favoriete nummer tot nu toe, jangly twangy intro, maar dan toch meer progrock, met zo'n Peter Hammill stem. Het zal 'm toch niet zijn? Vind ik 't muzikaal wel wat te Amerikaans voor. (Beetje synthetisch, jaren 80 zeker)
5. miles davis - he loved him madly
13 minuten. orgel en poolwind, Biosphere? Net wat teveel "ekte ekte" instrumenten wellicht, en nu ook al een gruizige triphop-beat en een tablaatje, daar heeft de Noor zich bij mijn weten (1.2 platen van 'm gehoord) nooit aan gewaagd. Eerder The Orb dan, denk ik. (maar langzaam wordt toch wel duidelijk dat we met een echte spaceband te maken hebben en geen knopjesdraaier) Lekker tripje, had met de helft van de tijd gekund, maar de bandleden waren waarschijnlijk stoned.
6. bad religion - you are (the government)
Hola. Heideroosjes? Undeclinable Ambuscade? Hmm nee die zanger heeft geen duidelijk accent. You aaare the government oh alweer om. heb je 'met punk. Genre alleen geschikt om om te lachen, m.i. van zichzelf al een parodie.
7. the god machine - boy by the roadside
Dat was een korstondig intermezzo nu gaan we gewoon weer spacy trippen, alleen nu wel met vocalen. 'found a boy dead by the roadside' trek de stem van de zanger niet zo, zou dit ook weer jaren '90 Amerika zijn. maar de instrumentale passages zijn fantastisch en vol euh sfeer. een zwaardere variant van Sophia, hoe heette die band daarvoor ook alweer, daarvoor is 't misschien net wat te soft. Oh ja God Machine.
8. sun kil moon - lucky man
ah wat akoestisch tokkelwerk, meer mijn usual straatje (overigens is 't natuurlijk juist op zulke compi's leuk om wat anders te horen) Ah dit ken ik zelfs. Kozelek! Prachtig als altijd en dit specifieke nummer komt me niet bekend voor.
9. the white birch - june
Op de een of andere rare manier verwachtte ik de hele tijd the White Birch... Bij 't droge begin van dit nummer zou 't zo maar eens kunnen. Wn die stem heeft ook iets Scandinavisch. Ik denk dat we bingo hebben. en if not is dit nog altijd mijn favoriete track van schijf 1.
10. biosphere - people are friends
Euis, radiofrequenties en flarden, schijnbaar random-synth-tonen. Scanner? Of zou 't dan toch Biosphere zijn. Lekker droney. Schuurt ook wel een beetje als Fennesz. (Maar dat is 't duidelijk niet)
 
Cd 2
1. lurker of chalice - minions
Zou de tweede schijf (nog wat) experimenteler worden. Het lijkt er wel op. Ahh een doodsreutel, morsige logge riffs, mijn Onvermijdelijke Metal-hart (nou ja nou ja) begint alweer te kriebelen, binnenkort dat project maar weer 'ns oppakken. Normaal ben ik niet zo van de keyboard-koor-geluiden, maar dit keer werkt 't zowaar.
2. susanna and the magical orchestra - jolene
Pling-ploing, als dat geen idm uit de Planet Mu/Kettel-hoek wordt. Eh, nee dus. Komt me bekend voor dit, niet de zangeres, maar het nummer. Als 't inderdaad een cover is zou 't best een Susanna kunnen zijn.
3. david holmes - melanie
Stereolab? Of een navolger als Electrelane? Lekker cheesy instrumentaaltje (vol vocalen, maar die doen 'haaa' dat vind ik niet tellen)
4. mark hollis - a life (1895-1915)
Ekte klassiek? Oh nee nu een jazz-basje, zou me niet verbazen als David Sylvian gaat zingen. Hmm wel iemand, maar wie dan. Ik ken 'm wel. Talk Talk misschien, nu de piano-akkoorden erin komen. Dit is erg goed hoe dan ook. Favoriet van de hele compilatie. Misschien later solo-werk van Mark Hollis, of is 't daarvoor te vol?
5. barkmarket - whipping boy
Wat is dit voor expressief (lees irri) zanger. Oh nu het volume wat opgevoerd wordt, wordt 't een ietsjepietsje beter. Emo-screamo.. Ik vind 't niks.
6. jason molina - honey, watch your ass
Klinkt als een Will Oldham-gitaarriedel. Is 't hem? Wel een bekende americana-gast, gaat me weer een half nummer kosten om erachter te komen wie dit is, ook al weet ik nu al dat ik hier cd's van in de kast heb staan. Songs:Ohia? She smells a little like a train, mooie.
7. m83 - sister (part 2)
M83! Prachtig.
8. xiu xiu - brian the vampire
ok dit is 't raarste dingetje tot nu toe op de entire thing. Skwiekende synths, vage vocalen, iets te lawaaiig voor net na Funny Games (intense film!) maar wel fascinerend.
9. david sylvian - the good son
Iemand babbelt wat, strumt zijn gitaar, klinkt vals. Lijkt Jandek wel. (maar die praat zelden tot nooit en zeker niet in intro's) Evenzeer stekelig doch. Derek Bailey? Ja 't was 'm, want daar is David Sylvian, dit had ik dus eigenlijk eerder moeten herkennen (voor Sylvian zeg maar) want deze cd heb ik. erg mooie plaat, nu al lang niet gehoord, vereist wel een paar warming-up rondjes.
10. motorpsycho - she used to be a twin
Motorpsycho. Da's logisch, maar om 't mezelf moeilijker te maken. Welke plaat is 't? Het komt zo 1,2,3 niet bekend voor en ik heb er toch minstens 6 gehoord/in bezit. Deze niet, klinkt nogal fuzzy, het is er toch niet 1 van die nieuwe die je met een microfoontje naast je pick-up op heb zitten nemen? Een exclusive? ;)
11. stars of the lid - the lonely people (are getting lonelier)
Dit is gewoon new age, beetje soezen.
12. elliott smith - i didn't understand
Dit ken ik ook, jaaa klop jezelf maar op de borst, na dat Beach Boys-intro, maar het is iets anders. oh ja Elliott Smith, ffieuw. Wist niet dat ie zoiets had gedaan. Zal wel op Basement on the Hill staan? Heb ik, maar kom nooit verder dan track 5 ofzo. Elders wel 'ns gezegd, Elliott is ok maar 't liefst een half nummertje in een film en meer moet 't niet wezen. Dit is toch wel erg mooi eigenlijk, moet ik toegeven...

cd 2 wint van cd 1, maar ze zijn allebei fijn. Volgens mij had ik nog dit jaar die plaat van Mark Hollis via Soulseek van Bas gedownload, moet nog ergens rondslingeren, maar nu is er geen ontkomen aan, hij heeft maar 2 solo-platen toch, die moeten echt schnell geluisterd worden. (Ook dit jaar Spirit of Eden ontdekt, he he) White Birch ook weer 'ns opzoeken, hebben die eigenlijk nog platen gemaakt de laatste paar jaren, niks van gemerkt. Horen voor mij bij de zomer van 2003, er was toen tijdelijk op onnavolgbare wijze een pooltafel in huis, dus eh, ja poolen met maten, tuindeuren open, White Birch op. (Die stonden op een uitstekende mp3-cd met Kim Hiorthoy, Damien Jurado en die enige goeie plaat van The Thrills, hun debuut waarschijnlijk)

3 opmerkingen:

LeBateauIvre zei

Reageer hier maar even: ik maak mijn cd dit weekend af. Heb er ook een ontvangen (dank!) maar moet 'm nog beluisteren.

bas zei

je hebt al je observaties en meningen opgeschreven zonder naar de artiesten en titels te kijken; hulde! ik heb mezelf nooit zover gekregen (ik ga altijd direct op zoek naar achtergrondinfo). nu je weet wie wat doet, verandert het iets aan je mening?

dat nummer van motorpsycho is juist een heel oud nummer (1994) en staat op de 'mountain ep' (met restmateriaal van de 'demon box' sessies. onder de laat gruis en lofi is het eigenlijk een heel ontroerend melodieus liedje.

enige observatie die me direct op de kast kreeg was barkmarket emo-screamo noemen; dat is geweldige noiserock uit begin jaren 90! denk jesus lizard en dat soort dingen. de zang heb ik altijd erg sterk gevonden. zanger/gitarist/bandleider was dave sardy, nu erg gewild producer en mixer (laatste 2 oasis albums lees ik net).

Ludo zei

hehe ja dat dat barkmarket geen emo kon zijn, vermoedde ik al ;)

mijn mening blijft staan (ik zat meestal ook wel in de goede hoek) alleen die Miles Davis was daar wel verrassend toegankelijk, en de trompet (als ie er al was) de eerste draaibeurt helemaal niet opgemerkt, geloof ik.